.Hari Ini.


Tuesday, January 3, 2012

.KepadaNya Kita Akan Kembali.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ku Telefon Tuhan Dalam Tahajjud

Semalam, ku telefon Tuhan dalam tahajjudku.


“Tuut, tuut… tuut, tuuut!” Terus diangkat. Dan sebaik sahaja kudengar talian di sebelah sana diangkat, saat itu terus ku luahkan isi hatiku bagai mencurah-curah ke ladang gandum!


“Wahai Yang Maha Agung, aku ini hambaMu. Aku menghubungimu semata-mata ingin mengadu padaMu ya Allah. Wahai Yang Maha Mendengar, aku ingin mengadu kepadaMu bahawa hatiku telah berlubang!”


“Wahai hambaKu. Jika Aku menimpakan suatu musibah ke atas kamu pada badanmu, lalu kamu menerima musibah itu dengan penuh kesabaran, nescaya di hari kiamat Aku malu untuk menegakkan bagimu neraca timbangan atau membuka buku catatan amalmu.” [1]


“Akan tetapi Allah, lubang di hatiku ini sangat menyakitkan. Dan ini juga bukan kemahuanku.”


“Wahai hambaKu, barangkali kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” [2]


“Yang penting lubang di hati ini sangat dalam. Dan aku mohon pertolonganMu, mengapa tidak Engkau tutupkannya saja.”


“Jika sekiranya Aku mahu, nescaya akan Kuberikan kepadamu wahai kekasihKu. Akan tetapi telah tetaplah kata-kataKu: Wahai dunia! Pahitkanlah kehidupan para kekasihKu, janganlah sekali-sekali engkau memaniskannya, kelak engkau akan memfitnahinya.” [3]


“Oh begitu rupanya… Sungguh Maha Penyayang Engkau wahai Tuhanku, melindungi aku daripada fitnah dunia. Maka, sekarang aku memohon agar Engkau memberikan aku kekuatan ya Allah.”


“Sesungguhnya Aku sekali-kali tidak membebani seseorang, melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” [4]


“Terima kasih Tuhan, bolehkah Engkau selalu mengingatkan aku di saat aku lupa wahai Tuhanku…?”


“Tentu. Sesungguhnya Akulah yang menciptakanmu dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatimu, dan Aku lebih dekat kepadamu daripada urat lehermu sendiri.” [5]


“Tuhanku, aku sangat-sangat berharap Engkau sentiasa ada bersama denganku.”


“Wahai hambaKu, ketahuilah bahawa Aku sentiasa berada dalam sangkaanmu, dan Aku ada bersamamu ketika kamu menyebutKu. Bila kamu menyebut-Ku dalam dirimu, Aku menyebutmu dalam Diri-Ku. Bila kamu menyebut-Ku dalam khalayak ramai, Aku menyebutmu dalam khalayak yang lebih baik daripada itu. Bila kamu mendekat kepada-Ku satu jengkal, Aku mendekat kepadamu satu hasta. Bila kamu mendekat kepada-Ku satu hasta, Aku mendekat kepadamu satu depa. Bila kamu datang kepada-Ku dengan berjalan kaki, Aku datang kepadamu berlari-lari.” [6]


“Aku ingin menjadi hambaMu yang sebenar-benarnya wahai Tuhanku…”


“Tanda pengenalan hamba-hamba-Ku di hatinya terhadap-Ku ialah dengan menyangka baik terhadap qadar-Ku, tiadalah dikeluh-kesahkannya hukum-hukum-Ku, tiadalah dirasakannya lambat kurnia-Ku dan senantiasa malu berbuat maksiat.” [7]


“Wahai Allah! Sesungguhnya aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah selain Allah. Dan aku berjanji akan selalu mengingatiMu lebih daripada segala yang lain.”


“Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan (yang hak) selain Aku, maka sembahlah Aku dan dirikanlah shalat untuk mengingati Aku.” [8]


SubhanAllah. Alhamdulillah. Allahuakbar. 
La ilaaha illAllah. 
La hawla wala quwwata illa billah.

Lalu ku putuskan talian itu kerana ku tahu sebentar lagi akan ku hubungiNya lagi.

Terima kasih Allah.
Yang tak pernah jemu melayan kerenah ku.
Yang lebih dekat kepadaku berbanding urat leherku.
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang terhadap hamba-hambaNya.

Terima kasih ya Allah!

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Al-Baqarah: 186)

Jujurnya, seringkali mempunyai perasaan yang tidak menentu, gelisah, takut, rindu, geram, kecewa, gembira, penuh semangat, semuanya bercampur baur, positif dan negatif, aura itu bergelodak di dalam, sesekali dia keluar namun jarang dilihat oleh sesiapa, simpan untuk tatapan sendiri dan DIA.  Menguji sejauh mana rasa itu dimbangi dengan kesyukuran atau kesedihan. Menguji tahap iman itu sendiri. Menguji tahap kedudukan DIA dihati. 

Luahan rasa itu samada pada DIA atau sahabat yang sefikrah sebenarnya sedikit meringankan diri, untuk menyedarkan bahawa diri tidak bersendirian. Perlu diingatkan memahami bukan sekadar menasihati. Sekadar mendengar hingga lahir empati (bukan simpati ya) sebenarnya banyak meringankan penderitaan. Insan-insan yang mendengar luahan hati ini, jzzk. Cukuplah sekadar setelah teman itu 'bangun', diri terasa ringan.

Menangislah apabila anda dipilih memimpin sinar IMAN disebalik UJIAN... 

Saat airmata itu keluar kelonggaran pada kepadatan sebenarnya berlaku. Menangis bukan tanda lemah, bukan jua tanda tidak redha namun simfoninya menguatkan rasa kehambaan. Jika mahu rasa tangisan kerna DIA, hamparkan sejadahmu di pertiga malam. Luahan jiwa padaNya lebih menguatkan hati. Isya'allah lebih memperkukuhkan rasa kehambaan. 

Bekunya air mata dari kerasnya hati....Kerasnya hati dari banyaknya dosa....banyak dosa dari lupanya mati kerana terlalu cintakan DUNIA..(buat renungan hati) 

Perlu muhasabah diri. Bahawa selama ini diri ini masih punya pemberontakan kecil pada ALLAH. Nikmat dan sifat pemurah ALLAH melebihi ujianNya. Terlalu banyak nikmat yang diberi oleh ALLAH sehinggakan ALLAH sentiasa memberi melebihi dari yang dipinta dan disedari, namun sedikit sekali mulut ini menyebut dan mensyukurinya. Sebaliknya di kala ALLAH memberi sedikit ujian dalam bentuk kesulitan dan kesusahan, mudah sekali mulut ini berbicara dan merintih.. ringan mulut ini berbicara pada insan lain.. 
(Ibnu ‘ata illah)

Rezeki banyak, tetapi tidak puas... 
Umur panjang, tetapi dipenuhi dosa... 
Masa lapang, tetapi hilang manfaat... 
Kesibukan yang memanjang, 
keresahan yang tidak berpenghujung mungkin sedang berlaku dalam hidup kita... 
Anak-anak degil... 
Isteri atau suami semakin degil dan tidak serasi… 
Apakah ini semua kerana dosa kita terhadap orang tua? 
Apakah Allah swt sedang murkakan kita?

Memaafkan itu seperti membebaskan tahanan dari penjara bawah tanah yang gelap dan menyeramkan. Lalu kau tahu bahwa tahanan itu adalah dirimu, yg memberi sedikit ruang di hatimu.


Memelihara sakit hati itu ibarat membawa labu dalam kresek bolong-bolong ke mana-mana. Belum lama akan membusuk dan berat. Bila tercium busuknya, sang pembawa juga kan tertular busuknya.


Manusia berkata,”Aku lah sang juara!
Bukankah manusia hanyalah tempat salah dan dosa?

Menuding, menunjuk tak akan membuatnya mulia

Tunjuklah hati, tunjuklah diri,

Sudahkah ia bersujud, tunduk dan selalu menyebut

Allah…Allah..Allah dan Allah….?

Sungguh, tak ada juara itu, melainkan Allah!

Dimanakah Kebenaran?

Demi Dia yang menguasai langit dan semesta

Demi Dia yang menggenggam jiwa-jiwa manusia

Ketika tiba masanya semesta menunduk

Ketika tiba masanya jiwa-jiwa membuka tabir dirinya

Siapa kamu? Apa? Apa yang kau lakukan di dunia?

Wajah-wajah pucat menjawab

Aku si anu yang beragama anu

Apa agamamu? Islam? Yahudi? Nasrani atau Majusi?

Bukan! Agamamu adalah nafsu!

Nafsu yang membuatmu lupa

Kepada siapa sesungguhnya kamu akan kembali

Asif jiddan, andai lama tidak 'menunjukkan diri', mungkin ada yang sudah tahu tentang blog ADM. Blog yang penuh dengan bingkisan rohani. Tarbiyyah yang memaknakan diri. Jemput ziarah ke sana. Mungkin selepas ini terpaksa berhenti buat masa yang lama. Menyambung tugasan yang jauh. Sesungguhnya perancangan DIA amat hebat. Diri ini memang perlu beruzlah.
 Carilah satu dunia asing untuk kamu keluar dari diri kamu yang sudah rapuh dan kering itu. Basahkan kembali dengan bersunyi-sunyi dengan Allah; sama ada di tikar sejadah, atau hamparan bumi dan alam yang tekun dengan zikrullah.

 Asif jiddan juga, pada yang 'terasa', pada yang sedang 'berjuang' teruskan dan jangan pernah berhenti!, pada yang ingin berjuang, silakan, DIA ada selagi perjuangan itu dilandasanNya yang betul. Namun andai ada yang ingin berhenti berjuang, muhasabah kembali, takut dan gerun andai 'cahaya' itu tidak akan datang kembali. Ingat ramai diluar sana lebih memerlukan. Bersyukurlah disetiap kali kita jatuh. Kerana DIA masih menyedari kewujudan kita sebagai hambaNya jangan sampai masa dilupakan kita.

Asif sekali lagi. Peliharalah jiwa, hati, ingat Allah selalu. Abdi Ilahi ini ingin mengundur diri. Panjang umur, insya'allah 'bertemu' lagi. Mohon doa kalian moga perjalanan hari ini selamat. 


p/s : Nisa, msg kt hpon akak tarikh untuk bulan 2 tu ye.. segera tau, takut xdapat datang kalau lmbt inform.

. . . . . . . . . . . . . . . .
神愿意。等待时间

2 comments:

  1. subhanallah...syukran...
    terkena pada diri sendiri...
    syukran atas peringatan..
    beberapa kata-kata anti ada terluah dari mulut ini pagi td sblm terbaca ini..
    subhanallah..allah menegur cantik sekali...
    syukran sekali lagi..

    ReplyDelete
  2. Assalamu'laikum wa rahmatullah.
    Musibah yang dialami oleh seorang mukmin, baik yang besar atau kecil, merupakan balasan Allah atas dosa-dosa yang pernah dilakukannya. Musibah tersebut sebagai penghapus dosa-dosa selama ia terbebas dari perbuatan kesyirikan dan dosa besar lainnya. Sehingga ia akan menghadap Allah dalam keadaan bersih dari dosa yang pada akhirnya akan dimasukkan surga oleh Allah Ta’ala. Apabila ia tidak melakukan kezaliman berupa kesyirikan, kezaliman terhadap sesamanya, atau kezaliman terhadap dirinya, maka ia akan mendapatkan rasa aman pada hari kiamat dan petunjuk di dunia dan akhirat. (Fathul Majid, tanpa tahqiq hal. 38).
    Lalu bagaimana agar musibah yang menimpa seorang mukmin dapat menjadi penghapus dosa bahkan menjadi pahala dan menggantikan musibah itu dengan sesuatu yang lebih baik ?
    Pertanyaan ini telah dijawab oleh Allah Ta’ala dalam Surah Al Baqarah 156-157 :
    "Orang-orang yang apabila tertimpa musibah mereka mengatakan:"inna lillahi wa inna ilaihi raji’un (Sesungguhnya kami ini milik Allah dan kami akan kembali kepada-Nya). Mereka itu mendapatkan salawat (pujian) dan rahmah. Merekalah orang-orang yang mendapat petunjuk."
    Nabi Shalallahu ‘alaihi wa salam juga memberikan petunjuk kepada kita apa yang harus diucapkan ketika kita tertimpa musibah, besar atau kecil, dengan mengucapkan kalimat istirja’.
    Dari Abu Hurairah radhiallahu anhum bahwa Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa salam bersabda :
    "Hendaklah salah seorang kamu mengucapkan istirja’ dalam segala hal (musibah) meskipun yang terjadi pada tadi sandalnya. Sebab yang demikian tergolong musibah."
    (Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadith ini hasan setelah melihat adanya penguat hadith ini berasal dari Ibnu Sunni dengan sanad lemah (Al Kalimuth Thayyib, Ibnu Taimiyah, tahqiq Al Albani, hal.81)
    Ummu Salamah radhiallahu anha mengatakan bahwa ia pernah mendengar Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa salam bersabda :
    "Seseorang yang tertimpa musibah lalu ia berkata : inna lillahi wa inna ilaihi raji’un dan berdoa : Allahuma jurnii fi musibatii wakhluf liya khairan minhaa (Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah ini dan gantikanlah untukku dengan yang lebih baik daripadanya). Niscaya Allah akan memberinya pahala karena musibah itu dan menggantikan untuknya dengan yang lebih baik." (HR. Muslim 3/37-38).
    Tatkala Abu Salamah (suaminya) meninggal, dia mengucapkan apa yang dikatakan Nabi Shalallahu ‘alaihi wa salam. Tak lama kemudian ia menjadi isteri Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa salam, suami baru yang lebih baik dari pada Abu Salamah. Siapa mengira ia mendapatkan suami Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa salam sementara ia sendiri pernah mengatakan :"Lelaki mana yang lebih baik daripada suamiku"? (Mukhtashar Syarah Shahih Muslim, hadith no. 918)
    Dengan demikian semestinya tindakan seorang mukmin dalam menghadapi segala macam musibah dengan tetap dalam keadaan sabar, istiqamah dan mengharap pahala serta ampunan Allah. Tidak sebaliknya dengan menggerutu, menampar-nampar pipi atau menyobek-nyobek saku baju, menjerit atau tindakan lain yang tidak selayaknya diperbuat oleh seorang mukmin.

    wallahu a'lam bissawab

    ReplyDelete